فیزیک مدرن

این وبلاگ شامل مطالب علمی وخبرهای علمی روز می باشد امیدوارم که توانسته باشم دراین راستاخدمتی نمایم.

فیزیک مدرن

این وبلاگ شامل مطالب علمی وخبرهای علمی روز می باشد امیدوارم که توانسته باشم دراین راستاخدمتی نمایم.

برندگان جایزه نوبل فیزیک سال 2008 معرفی شدند

مترجم : اشکان عارفی

http://i38.tinypic.com/2ui7sdi.jpgدو دانشمند ژاپنی و یک دانشمند امریکایی ( ژاپنی الاصل ) به خاطر کشف چند ذره بنیادی، مشترکا جایزه نوبل سال 2008 را کسب کردند. این خبر بعد از ظهر روز سه شنبه 16 مهر 87 توسط کمیته جایزه نوبل در آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام گردید.

کمیته اعطای جایزه نوبل ، ضمن تمجید از یوشیرو نامبو (Yoichiro Nambu) دانشمند امریکایی ژاپنی الاصل و ماکوتو کوبایشی (Makoto Kobayashi) و توشیهیدی ماسکاوا (Toshihide Maskawa) دانشمندان ژاپنی؛  به خاطر انجام  کارهای متعددی که به شرح چگونگی تولد جهان با فرآیند شکست تقارن کمک کردند ، جایزه نوبل فیزیک سال 2008 را اعطا کرد. این دانشمندان به حل معماهایی در جهان هستی پیرامون ذرات بسیار ریز کوارک کمک کرده اند.

آقای یوشیرو نامبو استاد دانشگاه شیکاگو موفق شده بود مکانیزم خودبخودی شکست تقارن را طبق مدل استاندارد فیزیک کشف و تشریح نماید که سه عدد از چهار نیروی بنیادی جهان هستی را متحد میکند. ( الکترومغناطیس ، هسته ای ضعیف و هسته ای قوی – بجز نیروی گرانش ) 

http://i35.tinypic.com/8xlgds.jpgهمچنین نتایج کار این دانشمند منجربه توسعه علم کوانتوم کرومودینامیک شده است. ( نظریه ای که به توصیف برخی از فعل و انفعالات بین کوارک ها میپردازد که باعث تولید پروتون ها و نوترون ها می شوند و فعل و انفعالاتی بین این دو دسته از ذرات که اتمها را ایجاد میکنند.  )

نیمی از جایزه 1.4 میلیون دلاری نوبل فیزیک نیز به دو دانشمند ژاپنی که از آنها یاد شد تعلق گرفت. آقای کوبایاشی محقق سازمان پژوهشی شتابدهنده با انرژی بالای در ژاپن و آقای ماسکاوا استاد و محقق در دانشگاه کیوتو می باشد.

http://i34.tinypic.com/298yz5.jpgاین دو نفر شش گونه از کوارک ها را معرفی کرده اند (up, down, strange, charm, botton, top  ) که وجود همه آنها پیش از این در آزمایش های فیزیک ذرات با انرژی بالا اثبات شده بود. آنها نشان دادند که جهان هستی به شکل کاملا متقارن رفتار نمیکند ؛ یعنی تعداد ذرات بنیادی در ماده بیشتر از تعداد ذرات بنیادی ضد ماده هاست و این به علت انحراف از تقارن در دنیای کوانتومی است؛

این مساله درعمل بسیار خوش آیند است؛ زیرا اگر کائنات کاملا متقارن بود آنگاه ضد ماده ها در تقابل با مواد به پایداری میرسیدند و موجب انفجار و نابودی جهان میگشتند.

http://i35.tinypic.com/2la30o4.jpgکابویاشی میگوید این کشف یک شوک واقعیست و برایم باور کردنی نیست. البته ظاهرا آقای ماسکاوا از این موضوع حیرت زده نشده اند. او میگوید فکر نمیکرده تا سال پیش موفق به دریافت جایزه نوبل گردد. ولی دریافت آن در سال 2008 را پیش بینی میکرده، وی بسیار خشنود است که پروفسور نامبو نیز مشترکا این جایزه را دریافت میکند.

فیزیکدانان در حال حاضر در جستجوی مشاهده عینی شکست خودبخودی تقارن هستند؛ همان مکانیزمی که جهان را در زمان انفجار بزرگ یعنی 13.7 میلیارد سال پیش به شرایطی نامتعادل رساند ( مکانیزم هیگز ). این مکانیزم پیش بینی میکند که در چنین شرایطی باید ذرات هیگز موجود باشند.

در بهار سال 2009 که قوی ترین شتابدهنده ذرات جهان (LHC) در مرکز تحقیقات هسته ای سرن سوییس مجددا به کار می افتد؛ دانشمندان در جستجوی این ذره خواهند بود. ( این آزمایشگاه چند هفته پیش به علت اختلالات بوجود آمده در آن متوقف گردید. )

http://usinfo.state.gov/persian/img/assets/6176/6003908Med.jpgاین دومین جایزه نوبل امسال است که توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد به دانشمندان اعطا میگردد. این جایزه هر سال به دستاوردهای بزرگ در علم؛ صلح؛ ادبیات و اقتصاد  به دانشمندان و بزرگان این عرصه ها تعلق میگیرد. نام جایزه نیز منتسب به شیمیدان و میلیونر معروف سوئدی آلفرد نوبل است که در پایان عمر کلیه ثروتش را در قالب جایزه ای سالانه برای بهترین دستاوردهای بشر توسط دانشمندان اختصاص داد.

منبع : شبکه فیزیک هوپا

نظرات 2 + ارسال نظر
مهدی سه‌شنبه 23 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 02:15 ق.ظ http://spantman.blogsky.com

سلام عزیز
خیلی مرسی از اینکه خبرهای دست اول علمیه دنیا را می اندازی تو وب لاگت (شوخی)
حالا این ذرات چقدر بودند یعنی می خوام بگم از خود جایزه نوبل بزرگ تر بودند؟
منظورم اینه که اصلا می ارزید به خاطر چند تا ذره ناقابل
جایزه نوبل حروم کرد؟

isphilosophy سه‌شنبه 23 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 08:29 ق.ظ http://isphilosophy.com

بولتن دانشجویان و دانش‌آموختگان فلسفه ایران

Iranian Students of Philosophy
isphilosophy.com

پرونده‌ی ماه با موضوع "خودکشی" منتشر شد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد