نامه سرگشاده انجمن اسلامی معلمان ایران خطاب به وزیر محترم آموزش و پرورش به مناسبت هفته دولت
وزیر محترم آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران
باسلام وادب واحترام وتبریک هفته دولت
علی رغم تمامی شعارها و تلاش های مسئولین نظام در موضوع مبارزه با فساد و تبعیض و فقر متاسفانه تجربه نشان می دهد ,ما توفیق آنچنانی نداشته و از طرف دیگر بی اعتمادی ایجاد شده در بین مردم که در نتیجه عدم تحقق وعده ها و شعارهای دولت ایجاد گردیده است نیز موجبات تشدید این شرایط را فراهم نموده .
لذاشرایط عمومی کشور وفلسفه وجودی این تشکل فرهنگی سیاسی ما را بر این وامیدارد تا به موضوع مبارزه با فساد و تبعیض وفقرو اجرای عدالت به عنوان یک وظیفه ومطالبه و خواسته عمومی توجه نماییم .
وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد اصلی متولی تعلیم و تربیت رسمی کشور و دستگاهی که اگرچه متاسفانه از مأموریت اصلی خود فاصله گرفته است ، در این مقطع تاریخی بسیار حساس و تعیین کننده می تواند نقشی مهم را دراین خصوص برعهده گیرد.
تجربه کشورهایی که در زمینه مبارزه با فساد ،فقر و تبعیض موفق شده اند، به خوبی نشان می دهد که یکی از اساسی ترین و مهمترین راه حل ها،تعیین سازوکارهای علمی شفاف سازی ونحوه تصمیم گیری و روند فعالیتهای اداری، اجتماعی ، اقتصادی وسیاسی در هر سازمان و دستگاهی است .
وزارت آموزش و پرورش به دلیل گستردگی هم از نظر حوزه فعالیت و هم از نظر جامعه مخاطب در این مسیر و در این شرایط می تواند نقش تعیین کننده ای را ایفا نماید .
ماباید روندومکانیزم فعالیت ها را به نحوی شفاف کنیم که امکان نظارت عمومی برای مردم و ذینفعان فراهم تاازفساد و تبعیض باتوسل به افکار و اراده عمومی ممانعت شود.
زیرا تجربه نشان می دهد،علیرغم تمامی شعارها و تمامی تلاش ها تاکنون دولت دراین زمینه توفیق چندانی نداشته است .
لذا درهمین ارتباط انجمن اسلامی معلمان ایران پیشنهاداتی چند راتقدیم حضور می نماید باشد که مورد توجه وعمل قرار گیرد:
۱ چگونگی روندو فعالیت های اداری وزارت اموزش و پرورش شفاف و در معرض دیدونظر عموم به ویژه جامعه فرهنگیان قرار گیرد تا از نحوه تصمیم گیری در وزارت آموزش و پرورش و تمامی بخش ها مطلع و امکان اظهار نظر برای معلمان فراهم شود.
۲فرآیند فعالیت بخش های اقتصادی وزارت اموزش و پرورش ،اعم از شرکت های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان ،سازمانهای زیرمجموعه با گردش مالی بالا ازجمله :سازمان پژوهش وتالیف کتب درسی و.....تاشبکه های اجتماعی وبرنامه های سیستمی ازجمله سیستمهای بکفا،سناد،امین،سرا،انبار،دانا،اطلاعات دقیق دراختیار ذینفعان و مجموعه فرهنگیان قرار گیرد .
درهمین ارتباط وبه منظور نظارت تخصصی تر برامور فوق الاشاره وارتباط مستمرو دوسویه بین صف وستادضرورت تسریع درفرآیند تشکیل ((سازمان نظام معلمی)) که قبلا طرح آن توسط این تشکل ارائه شده تاکید می گردد.
۳نحوه وچگونگی انتصابات وعزل ونصب ها در آموزش و پرورش، خود یکی از بسترهای اساسی فساد در طول سالهای گذشته بوده است، دخالت های ناروا و غیر فنی و غیرکارشناسی وانتصابات فامیلی ومصلحتی که استقلال آموزش و پرورش را نشانه رفته است، امکان تصمیمگیری مبتنی بر ضرورت های فنی و کارشناسی را به حداقل رسانده است، انتظار میرود، گزارش شفافی از نحوه انتصابات و عزل ونصب مدیران و میزان دخالت نمایندگان مجلس و غیره را در اختیار جامعه فرهنگیان قرار دهید.
۴ ۰به منظور ابهام زدایی درخصوص تبعیض حاکم بین کارکنان اداری وکادر آموزشی درسیستم پرداختها ،دریافتی معلمان وکارکنان ومدیران آموزش وپرورش با در نظر گرفتن حداقل و حداکثر دریافتی جهت اطلاع فرهنگیان را اطلاع رسانی نمایید.
درپایان یک باردیگرمتذکرمی شویم.
اعتمادمتقابل دولت وملت،شرط اولیه موفقیت هردولت وحاکمیتی است،ودراین مسیروزارت آموزش وپرورش ازطریق جلب اعتماد معلمان می تواند،نقشی منحصربه فردرادربین سازمانها و دستگاههای دولتی ایفا نماید.
انجمن اسلامی معلمان ایران
شهریور۹۹