فیزیک مدرن

این وبلاگ شامل مطالب علمی وخبرهای علمی روز می باشد امیدوارم که توانسته باشم دراین راستاخدمتی نمایم.

فیزیک مدرن

این وبلاگ شامل مطالب علمی وخبرهای علمی روز می باشد امیدوارم که توانسته باشم دراین راستاخدمتی نمایم.

لینک های عمومی آموزش و پرورش :

 

وزارت آموزش و پرورش www.medu.ir
معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی www.phr.medu.ir
معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی www.se.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل www.arta.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان کردستان www.kord.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان گیلان www.guilan.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی www.wa.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان سمنان www.semnan.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان ایلام www.ilam.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان www.sb.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان چهار محال و بختیاری www.chb.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد www.kb.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان مازندران www.mazand.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان کرمان www.kerman.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان زنجان www.zanjan.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان گلستان www.golestan.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان www.khouz.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه www.kermanshah.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر www.bushehr.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان لرستان www.lorestan.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان یزد www.yazd.medu.ir
دفتر فناوری اطلاعات www.it-office.medu.ir
دفتر بهبود کیفیت و راهبری استانداردها www.standards.medu.ir
دفتر ارتقاء علمی منابع انسانی www.bstdhr.medu.ir
دفتر طرح و برنامه  
سازمان اسناد و مدارک ملی ایران www.irandoc.ac.ir
ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم www.ptc.medu.ir
شبکه ملی مدارس ایران www.roshd.ir
دفتر آموزش و پرورش نظری و پیش دانشگاهی www.dinapi.medu.ir
دفتر آموزش و پرورش فنی و حرفه ای www.tve.medu.ir
دفترآموزش و پرورش کاردانش  
اداره کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی www.aee.medu.ir
اداره کل مدارس عالی فنی و حرفه ای www.htve.medu.ir
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان www.kanoonparvaresh.com
دفتربرنامه ریزی امورفرهنگی و مشاوره www.cisc.medu.ir
ستاد مرکزی جشنواره خوارزمی www.kharazmi.medu.ir
دانشگاه آزاداسلامی www.azmoon.org
سایت راهبردی سازمان آموزش و پرورش استان گیلان www.giledu.ir
سازمان سنجش آموزش کشور www.sanjesh.org
روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استان مازندران www.edumaz.ir
آموزش و پرورش ایران www.edu.blogfa.com
مقالات آموزشی و پرورشی www.edum.blogfa.com
یک مجله ساده کامپیوتری www.itbuzzer.net
سایت پیش دبستانی معاونت آموزش عمومی استان اردبیل www.ard-ps.talif.net
جراید www.iraninstitute.org
پژوهشکده تعلیم و تربیت استان سیستان و بلوچستان www.iersb.ir
شورای عالی انفورماتیک www.shci.ir
سایت بزرگداشت هفته مقام معلم www.medu.ir
دبیرستان تیز هوشان بوشهر www.farzanegan.ir
آموزش وپرورش جهان www.eduj.blogfa.com
پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی آموزش وپرورش www.sce.ir
پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی آموزش و پرورش www.sce.ir
اخبار روابط عمومی www.prnews.blogfa.com
سایت شورای عالی آموزش وپرورش www.sce.ir
وبلاک برسش مهر4 استان کهکیلویه وبویراحمد www.pm4yasuj.persianblog.com
سایت مرکزی شبکه رشد مدارس www.roshd.ir
یک سایت جالب کردی در زمینه IT www.zkurd.org
مرجع سایتهای جالب کردی www.kurdistan.net
سایتی در باره شهر سنندج که شامل تاریخ و عکسهای قدیمی سنندج می باشد www.sanandaj.com
سایت اطلاع رسانی با میل رایگان کردی www.ekurd.net
یک سایت کوردی با میل رایگان www.kurdpost.com
مناسبتها www.yom.blogfa.com
وبلاگ فراخوان پرسش مهر 5 www.pm5.persianblog.com
وبلاگ اطلاع رسانی روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران www.edumazand.persianblog.com
اخبار مازندران www.maz.blogfa.com
معاونت آموزش عمومی آموزش و پرورش بابل (مازندران ) www.ge.babolstan.com
پژوهشکده تعلیم و تربیت سازمان آموزش و پرورش استان ایلام www.ilamier.com
مرکز تربیت معلم شهید رجایی ارومیه www.rajaietbm.com
مرکز تربیت معلم طباطیا یی ارومیه www.umtmt.com
مرکز تربیت معلم شهید مطهری خوی motahari-ttc.com
مدیریت آموزش و پرورش استثنایی مازندران www.specialedu.persianblog.com
سایت ÷یش دبستانی سازمان آموزش و÷رورش خوزستان www.khou-ps.talif.net
پایگاه اینترنتی ارزشیابی کیفی- توصیفی www.arzeshyabikaifi.persianblog.com
سایت آموزش پیش دبستانی سازمان آموزش وپرورش استان بوشهر www.bpsl.ir
سایت سابق سازمان آموزش و پرورش استان یزد www.yazdedu.org
جشنواره تولید محتوای الکترونیکی فنی و حرفه ای مبتنی بر رایانه www.tvtelearning.com
شبکه اطلاع‌رسانی مدارس بابل (مازندران) www.babol.schoolnet.ir
انجمن علمی و آموزشی معلمان شیمی استان مازندران www.mcs.ir
شرکت مخابرات استان اردبیل www.ardebiltelecom.ir
وب لاگ روابط عمومی سازمان آموزش وپرورش استان بوشهر http://www.ravabetedu.persianblog.com
انجمن علمی و آموزشی دبیران زیست شناسی آذربایجان غربی www.azarzist.com
مؤسسه آموزش از راه دور www.distance-edu.org
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور www.mporg.ir
  www.
شورای عالی آموزش و پرورش www.sce.ir
مرکز آمار ایران www.sci.or.ir/persia/index.htm
دفـتر مـدیـریـت طـرح توسعه فناورى اطلاعات و ارتباطات www.ict-edu.ir
مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران www.irandoc.ac.ir/
سایت اطلاع رسانی پیش دبستانی سازمان آموزش و پرورش استان زنجان www.zan-ps.talif.net
سایت جدید آموزش و پرورش استان گیلان www.giledu.com
انجمن ترویج علم ایران شامل آدرسهای مفید www.popscience.org.ir/commit.htm
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی www.oerp.sch.ir
آموزش الکترونیکی www.elearning.roshd.ir
پروژه آموزش معلمان کشور در امر IT www.ict4teachers.org
دفتر تالیف و برنامه ریزی کتب درسی www.talif.net
دفتر تالیف و برنامه ریزی کتب فنی حرفه ای و کاردانش www.tvoccd.sch.ir
دفتر انتشارات کمک آموزشی www.roshdmag.org
موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی www.rici.ac.ir
پزوهشکده تعلیم و تربیت www.jernet.org
المپیادهای علمی کشور www.ysc.ac.ir
سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان www.nodet.net
کمیته ارزیابی نرم افزارهای آموزشی (دفتر تکنولوژی آموزشی) www.me_etcenter.com
یونسکو www.unescobkk.org
یونیسف www.unicef.org
بانک جهانی www.worldbank.org
آموزش و پرورش انگلستان www.hmso.gov.uk
آموزش و پرورش ایتالیا www.istruzione.it
آموزش و پرورش کره جنوبی www.moe.go.kr
آموزش و پرورش آمریکا www.ed.gov
آموزش و پرورش چین www.edu.cn
آموزش و پرورش کانادا www.cmec.ca
آموزش و پرورش هندوستان www.education.nic.in
آموزش و پرورش ژاپن www.mext.go.jp
آموزش و پرورش نیوزلند www.minedu.govt.nz
آموزش و پرورش آرژانتین www.ne.gov.ar
آموزش و پرورش سوئد www.sweden.gov.se
سازمان آموزش و پرورش استان فارس www.farsedu.ir
دفتر تالیف و برنامه ریزی کتب درسی www.talif.net
دفتر تالیف و برنامه ریزی کتب فنی و حرفه ای و کارودانش www.Tvoccd.sch.it
دفتر انتشارات کمک آموزشی www.roshdmag.org
دفتر مدیریت طرح توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات www.ict-edu.ir
انتشارات مدرسه www.Madresehpub.sch.ir
اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی www.chap.sch.ir
موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی نوآوری های آموزشی www.rici.ec.ir
کمیته ارزیابی نرم افزارهای آموزشی(دفتر تکنولوژی آموزشی) www.me-etcenter.com
سازمان آموزش و پرورش شهر تهران www.tehranedu.org
سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران www.tehran-edu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان www.isfahaneducation.com
سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی www.eaedu.org
سازمان آموزش و پرورش استان خراسان www.amoozeshvaparvarsh.com
سازمان آموزش و پرورش استان هرمزگان www.hormozedu.sch.ir
سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه www.kermanshahsazmanedu.o-f.com
سازمان آموزش و پرورش استان سمنان www.semnanedu.ir
سازمان آموزش و پرورش استان چهارمحال وبختیاری www.chbedu.org
سازمان آموزش و پرورش استان کردستان www.kued.sch.ir
آموزشکده حفاظت محیط زیست www.coe.ac.ir
انستیتو بیوفیزیک و بیو شیمی www.ibb.ut.ac.ir
انستیتو بیوفیزیک و بیو شیمی www.ibb.ut.ac.ir
پژوهشکده آمار www.src.ac.i
پژوهشکده تعلیم و تربیت www.iernet.org
پست الکترونیک کارشناسی تحقیقات shora_k@yahoo.com
پژوهشکده کودکان استثنایی www.riec.ac.ir
دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی www.sphtums.com
دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه www.sir.ac.ir
دانشکده مهندسی مکانیک صنعتی شریف www.sina.sharif.ac.ir/~mechinfo
دانشگاه اراک www.araku.ac.ir
دانشگاه ارومیه www.urmia.ac.ir
دانشگاه اصفهان www.ui.ac.ir
دانشگاه الزهرا علیها سلام www.azzahra.ac.ir
دانشگاه بو علی سینا همدان www.basu.ac.ir
دانشگاه تبریز www.tabrizu.ac.ir
دانشگاه تربیت مدرس www.modares.ac.ir
شبکه مدرسه http://www1.schoolnet.ir/fa
سایت شورای تحقیقات(زنجان) www.znjerc.org
شبکه بین المللی آموزش و منابع http://iearn.saf.ir/
اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد www.kbershad.ir
مجموعه سایتهای استان اردبیل http://ictardabil.com/state_site/state_sites-fa.aspx
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران http://www.irost.net
وبلاگ مدیریت روابط عمومی www.pyvand.eprsoft.com
سازمان نوسازی وتجهیز مدارس www.orden.com
دفتر تالیف وبرنامه ریزی کتب درسی www.talif.net
دفتر تالیف وبرنامه ریزی کتب فنی وحرفه ای وکاردانش www.tvoccd.sch.ir
دفترانتشارات کمک آموزشی www.roshdmag.org
کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان www.kanoonparvaresh.com
پایگاه انجمن اولیا ومربیان www.peyvand.org.ir
ستاد توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش خراسان شمالی www.edusetad.persianblog.com/
انجمن علمی و آموزشی معلمان شیمی استان مازندران www.mcs.ir
وبلاگ گروه طرح و برنامه tb2700.blogfa.com
گروه آموزشی عربی دوره ی راهنمایی تحصیلی استان بوشهر www.e-arabic-group-bushehr.tk
شهر کامپیوتر www.p30ct.com
مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه www.urmiaedu2.org
سایت آموزش پیش دبستانی استان آذربایجان غربی www.azg-ps.talif.net
وبلاگ مدیریت نهضت سواد آموزی خراسان شمالی www.nehzatkhn.persianblog.com
آموزشکده فنی و حرفه ای دختران مهدیه خوی www.mahdiehcollege.com
پیش دبستانی و ابتدایی استان مازندران www.mazanddabestan.com
شبکه اطلاع رسانی مدارس بابل ( مازندران ) www.babol.schoolnet.ir
موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان www.sandough-zf.com & www.szf.ir
صندوق ذخیره فرهنگیان www.szf.ir
صندوق ذخیره فرهنگیان www.sandough-zf.com
صندوق ذخیره فرهنگیان www.sandough-zf.com
صندوق ذخیره فرهنگیان www.szf.ir
موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان www.szf.ir & www.sandough-zf.com
آموزش وپرورش ابتدایی پیش دبستانی استان کهگیلویه وبویراحمد http://pishdabestani.kbedu.ir
مدیریت آموزش وپرورش استثنایی استان کهگیلویه وبویراحمد http://est.kbedu.ir/
کارآفرینی - خوداشتغالی www.enterweb.org
سایت دبیرستان شاهد امام حسین کرمانشاه www.shahedschool-kr.net
تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان بابل www.apsport.rooshan.com
مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام www.me.ilamier.com
دبیرخانه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی http://www.iranculture.org/index.php
دبیرستان پاسداران www.parasch.net
نظام‌های آموزشی کشورهای جهان (به زبان فارسی) http://www.iranculture.org/research/edupol/index.php
سیاست‌های فرهنگی کشورهای جهان (به زبان فارسی) http://www.iranculture.org/research/culpol/index.php
فهرست مراکز پژوهشی http://www.iranculture.org/research/resdb/centers.php
وبلاگ پرتابه آموزش فیزیک www.hphysic52.persianblog.com
سازمان آموزش وپرورش استثنایی www.seo.medu.ir
  www.
موسسه آموزش از راه دور www.distance-edu.org
سازمان آموزش و پرورش استثنایی www.seo.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استثنایی www.seo.medu.ir
سازمان آموزش و پرورش استثنایی www.seo.medu.ir
سایت موسسه آموزش از راه دور www.distance-edu.org
موسسه و دبیرشورای آموزش از راه دور استان قزوین www.distance-edu.org
موسسه آموزش از راه دور www.distance-edu.org
شبکه آموزش سیما www.irib.ir/amouzesh/program.htm
سایت تخصصی علوم www.oloom.ir
مجموعه ای از سایتهای علمی www.science.co.sr
وبلاگ گروه آموزش و پرورش نظری و پیش دانشگاهی www.motevasete.blogfa.com
سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالی www.khnedu.ir
مدرسه الکترونیکی سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالی elearning.khnedu.it
آزمونهای مجازی سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالی quiz.khnedu.ir
نشریه الکترونیکی سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالی nashrieh.khnedu.ir
سایت مشاوره مرکزمشاوره و خدمات روان شناختی www.Fcchrz.com
سازمان سنجش آموزش کشور ( کنکور) www.sanjesh.org
دانشگاه آزاد اسلامی www.azmoon.com
مهدی موعود www.yamahdi.com/
بانک عکس آموزش و پرورش ایران www.edupic.mihanblog.com/
سایت سازمان محیط زیست www.irandoe.org
سایت پیش دبستانی استان هرمزگان www.hor-ps.talif.net
سایت کارشناسی تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان قزوین www.caspianresearchedu.ir
سایت مدیریت نهضت سوادآموزی www.LMOHRZ.IR

از واگن در حال حرکت چگونه باید پرید؟

 
از واگن در حال حرکت چگونه باید پرید؟
اگر از کسی سوال کنید که از واگن در حال حرکت چگونه باید پرید؟ چنین جوابی خواهید شنید: رو به جلو. اما اگر از او بخواهید که درباره پاسخ خود توضیح دهد، او با اعتماد کامل شروع به استدلال می‌کند...

 

از واگن در حال حرکت چگونه باید پرید؟

اگر از کسی سوال کنید که از واگن در حال حرکت چگونه باید پرید؟ چنین جوابی خواهید شنید: رو به جلو. اما اگر از او بخواهید که درباره پاسخ خود توضیح دهد، او با اعتماد کامل شروع به استدلال می‌کند و اگر شما حرف او را قطع نکنید، خودش به زودی سکوت اختیار می‌کند، زیرا بنابر قوانین سرعت نسبی واقعا او باید به عقب بپرد.

هنگام پریدن چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی ما از واگن در حال حرکت می‌پریم، بدنمان دارای همان سرعت واگن است و به جلو حرکت می‌کند، (طبق قانون اول نیوتن: اگر برآیند نیروهای وارد بر جسمی صفر باشد، اگر آن جسم ساکن باشد، ساکن می‌ماند و اگر متحرک باشد به حرکت یکنواخت خود ادامه می‌دهد) پس وقتی به جلو می‌پریم، نه تنها این سرعت را از بین نمی‌بریم، بلکه آن را افزایش می‌دهیم.

از اینجا نتیجه می‌شود که باید به عقب پرید نه به جلو و در جهت حرکت واگن، زیرا ضمن پریدن به عقب سرعت حاصله از پرش از سرعتی که بدن ما با آن حرکت می‌کند (سرعت قطار) ، کم می‌شود در نتیجه بدن ما پس از تماس با زمین با نیروی کمتری به جلو خواهد افتاد.

به عقب نپرید!

اصل مطلب در ناتمام گذاشتن توضیحات است، ما چه به جلو بپریم و چه به عقب ، خطر افتادن ما را تهدید می‌کند. اهمیت اصلی مساله در این است که خطر افتادن به جلو از خطر افتادن به عقب کمتر است. در مورد اول ما با یک حرکت عادی پا را جلو می‌گذاریم و چنانچه سرعت واگن زیاد باشد، چند قدم می‌دویم و بدین وسیله از افتادن جلوگیری می‌کنیم. اما هنگام افتادن به عقب این حرکت نجات‌بخش پاها وجود ندارد و به همین دلیل خطر به مراتب بیشتر است. این مطلب نیز اهمیت دارد که وقتی ما به جلو به زمین می‌خوریم، با قرار دادن دستها به جلو کمتر از زمین خوردن به عقب صدمه می‌بینیم.

پریدن از واگن با یک ساک

روشن است که آنچه گفته شد برای اجسام بی‌جان صادق نیست و خطر شکستن یک بطری وقتی از یک واگن در حال حرکت به جلو ، به عقب پرتاب شود، کمتر از حالتی است که بطری به جلو (در جهت حرکت واگن) پرتاب شود.

پس چنانچه لازم باشد به دلیلی از واگن بپرید و بخواهید قبلا باری را که با خود دارید پرتاب کنید، باید بار را به عقب پرتاب کنید و خودتان به جلو بپرید.

هواشناسی کوهستان

 
هواشناسی کوهستان
نخستین اندیشمندی که رویدادهای هواشناسی را مدون و طبقه‌بندی نمود و او را باید، به‌حق، پدر دانش هواشناسی نامید، دانشمند ایرانی سده پنجم هجری، ابوحاتم اسماعیل اسفزاری خراسانی است که برای نخستین بار در جهان پدیده‌های جوی و هواشناسی را به زبان فارسی در کتاب خود به نام آثار علوی ، گردآوری نموده است...

 

هواشناسی کوهستان
پرنیان کوهستان
ابر، باد و کوه
مهندس جعفر سپهری (هیات علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی)
زهراپریسا زارعی (دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک دریا)
 
نخستین اندیشمندی که رویدادهای هواشناسی را مدون و طبقه‌بندی نمود و او را باید، به‌حق، پدر دانش هواشناسی نامید،  دانشمند ایرانی سده پنجم هجری، ابوحاتم اسماعیل اسفزاری خراسانی است که برای نخستین بار در جهان پدیده‌های جوی و هواشناسی را  به زبان فارسی در کتاب خود به نام آثار علوی (Meteorology)، گردآوری نموده است.
 
پیشگفتار:
بر آمد ز کوه ابر مازندران
چو مار شکنجی و ماز اندر آن
 
بی‌گمان یکی از مهمترین ابزارهایی که یک کوهنورد باید بدان مسلط باشد، دانش هواشناسی کوهستان و آگاهی او از تغییرات و تلاطمات جوی است. دانشی که آگاه نبودن از آن می‌تواند به قیمت زندگانی تمام شود. چه بسا خفته در خاکانی که می‌توانستند با سود جستن از این دانش، سال‌ها از زندگی و مواهب آن بهره گیرند.
هدف از این نوشتار، اطلاعی کوتاه و فراگیر در باره پدیده‌های جوی در کوهستان است. امیدواریم که سودمند قرار گیرد.
 
1 _  امواج کوهستان  و تلاطم در هوای صاف
الف _ امواج کوهستان (Mountain waves or Lee waves)
هنگامی‌که باد از فراز کوهستان می‌گذرد، در جهت پشت به باد کوه تلاطم شدیدی ایجاد می‌شود. نوعی از این تلاطم چرخش rotor نام دارد. شرایط مطلوب برای شکل‌گیری امواج نیرومند کوهستان، به ویژه در حالت حاکمیت یک سامانه پرفشار (پادچرخندی) عبارتند از:
یک لایه همدما یا وارونگی که میان دو لایه ناپایدار کم‌فشار قرار می‌گیرد.
بادی با سرعت 20 گره (حدود 10 متر بر ثانیه) که رو به بالا حرکت کرده و با افزایش ارتفاع، سرعت آن هم افزایش می‌یابد.
 
ب _ تلاطم در هوای صاف(CAT=Clear Air Turbulence)
تلاطم بر فراز لایه مرزی‌سیاره‌ای PBL را که هیچ‌گونه پیوند مستقیمی با ابرها نداشته باشد را تلاطم در هوای پاک CAT می‌نامند. یک CAT معمولا با برش عمودی باد (wind shear) و وارونگی دما همراه است. در حالی‌که بر فراز آن منطقه هم‌گرایی و یا واگرایی رودبادها          (jet stream)  به ویژه در سمت پشت به باد کوه، قرار دارد. این امواج در ارتفاع‌های گوناگون و با فاصله گرفتن از منشاء، تغییر می‌کنند. یک CAT نه فقط در ارتفاع بالا، بلکه در ارتفاعات پایین هم خطرآفرین است. 
 

امواج کوهستان و rotorها
 
 



خطر امواج کوهستان برای هواپیما و بالگرد
 
 
برش باد wind shear:
تغییر سریع و ناگهانی در سرعت و جهت باد که معمولا با تلاطم شدید همراه است.
 
2 _ باد دره و باد کوه
الف _ باد دره (دره‌بادها) Valley wind
دره‌ها، چرخه باد ویژه خود را دارند، که معمولا از باد غالبی که بر فراز آن می‌وزد مستقل است. جهت وزش آن مجاور سطوح دره و صرف‌نظر از چرخه عمومی بادها، روبه‌بالا است. اما اگر سرعت باد بیشتر از 20 گره (حدود 10 متر بر ثانیه) شود، در جهت مخالف باد دره، جریان مهمی رو به پایین و تلاطم‌های شدیدی ایجاد خواهد شد. از این رو هواپیماهای سبک و ‌بال‌گردها برای کاهش ریسک ناشی از تلاطم باید پیش از آغاز چرخش، با زدن یک نیم‌دایره از روی دره رد شوند.
 
ب _ باد کوه (کوه باد) Mountain wind
 این باد برعکس باد دره بوده و از بالای کوه هوای سرد و سنگین را به سمت دره می‌برد.
 
باد کوه
باد دره
 
3 _ باد کوه‌دشت و باد دشت‌کوه
الف _ باد کوه‌دشت (Katabatic winds)
معمولا در غروب شکل می‌گیرد و تا پیش از برامدن خورشید ادامه خواهد داشت. این باد نتیجه سُر خوردن هوای سرد و سنگین از فراز کوه به سوی دشت، از سمت شیب‌های رو به پایین است. در تحت برخی شرایط، باد کوه‌دشت می‌تواند به نسیمی توانمند در دل شب تبدیل گردد که نویدبخش بامدادی گرم است.
 
ب _ باد دشت‌کوه (Anabatic winds)
در طی ساعات روز هنگامی شیب‌های دامنه کوه‌ها گرم‌تر از ژرفای دره‌ها می‌شوند، وزیدن این باد آغاز می‌شود. تفاوت گرمایی هوای مجاور دامنه‌ها، موجب حرکت صعودی آن به بالادست شیب می‌شود. سرعت وزش این باد می‌تواند حتی به 10 گره ( حدود پنج متر بر ثانیه) هم برسد.
 
حداکثر ارتفاع بادهای کوه‌دشت و دشت‌کوه حدود دویست متر بر فراز دامنه‌های کوهستان است. این دو باد، چرخه‌ای محدود میان هوای مجاور کوه و هوای مجاور دشت، در نزدیکی یکدیگر است.
باد کوه به دشت



باد دشت به کوه
 
4 _ نسیم دریاچه Lake breeze
این نسیم حالت خفیف نسیم دریا به ساحل See breeze در طول روز و نسیم ساحل به دریا Land breeze  در طول شب است که موجب بروز رطوبت در هوای مجاور دریاچه می‌شود. در طول روز سطح خشکی بیشتر از سطح آب گرم می‌شود که موجب بروز نسیمی از سوی دریاچه به سوی ساحل Lake breeze شده و در طی شب هوای مجاور خشکی زودتر از هوای مجاور آب سرد می‌شود که منجر به بروز نسیمی از خشکی به سوی دریاچه Land breeze  می‌شود.
در صورت صعود از صخره‌ای در نزدیکی یک دریاچه، باید همواره جریاد هوایی رو به بالا در طی روز و جریان هوایی رو به پایین در طول شب را در نظر گرفت.
 
نسیم دریاچه
 






دریاچه‌های نزدیک کوه ایجاد کننده نسیم دریاچه
 
5 _ ابرها
معمولا حرکت روبه‌بالای هوای مرطوب پیش‌نیاز تشکیل ابر است. پدیده‌ای که در کوهستان به فراوانی رخ می‌دهد. حرکت روبه‌پایین نیز بر خلاف آن عمل می‌کند. هوای روبه‌بالا منبسط شده، به‌طور بی‌دررو سرد شده و اگر رطوبت کافی به همراه داشته باشد، مقداری از بخار آب موجود در آن سرد شده و تشکیل ریزقطره‌های ابر را می‌دهد. هر متر مکعب ابر غلیظ حدود 5/0 گرم آب در خود دارد.
دمای معمولی این ریزقطره‌ها 10- تا 15- درجه سانتیگراد است اما در ارتفاع بالا و فشار کم این ریزقطره‌ها می‌توانند تا حدود دمای 40- درجه سانتیگراد هنوز مایع باشند. این قطره‌ها را قَطرَک‌های اَبَرسَرد یا supercoold droplet می‌نامند. از این دما به بعد هر قطره آبی در اثر پدیده انجماد خودبه‌خودی self nucleation یخ خواهد زد.
ابرهای خانواده کومولوس به ویژه Cb بسیار خطرآفرین هستند. با مشاهده آنها باید از صعود صرف‌نظر نموده به نزدیکترین پناهگاه مراجعت کرد. خلبانان در باره ابرهای Cb می‌گویند: برای زنده‌ماندن از Seabees پرهیز کنید.
تلاطم در ابرها به قرار زیر است.
نوع ابر
تلاطم
St
بی‌اهمیت
Ci, Cs, Cc, Ac, As
هیچ یا بی‌اهمیت، مگر در زمان تشکیل ابر Cb
Sc
ملایم
Ns
ملایم اما در پایه ابر شدید
Cu, TCu, Cb
معمولا شدید، اما در حالت انفجار روبه‌پایین مصیبت‌بار و فاجعه‌ساز
ابرهای رایج به ویژه بر فراز قله‌های کوهستان
Cb به همراه Cap Cloud


Cb به همراه Cap Cloud
 ابر پیش کومولوس pyrocumulus




ابر milthorpeincus






ابر سندانی Anvil Cloud خطرناک‌ترین نوع ابر
 
6 _ توفان تندری Thunderstorm
توفان‌های تندری و آذرخش که توسط ابرهای Cb به ویژه نوع سندانی آن anvil cloud ایجاد می‌شود، و نتیجه تخلیه بار الکتریکی الکتریسته ساکن میان ابر و ابر و یا ابر و زمین است، تحت هر شرایطی خطرناک و آسیب‌رسان است. پس از مشاهده آنها، عاقلانه‌ترین کار،  گریز به نزدیکترین پناهگاه است.




آذرخش در هر شرایطی خطرآفرین است
 
7 _ مه (Fog [FG])
حریر مه بر رخسار کوه، مه در اثر سرد شدن هوای مرطوب رخ می‌دهد. یک تیرگی جوی در سطح زمین که به وسیله آویزش قطرک‌های آب، همراه و یا بدون همراهی ذرات دود، که دید را به زیر 1000 متر محدود می‌کند، مه می‌نامند. همچنین اگر دید بیش از 1000 متر باشد، آن‌را mist (دمه، تاری‌شم)می‌نامند. دودمه را که بیشتر در شهرهای با آلودگی هوایی بالا رخ می‌دهد را       smoke fog می‌نامند. مه به روش‌های زیر تشکیل می‌شود.
الف _ مه تابشی: Radiation fog
بیشتر هنگامی که هوای مرطوب در شبی بدون ابر، پس از بارندگی، تحت یک سیستم پرفشار قرار گیرد آنگاه مه تابشی رخ می‌دهد. دمای هوای مرطوب در مجاورت زمین سرد و در شرایط چگالش به سرعت به دمای نقطه شبنم می‌رسد. بهترین سرعتی هم که باد می‌تواند داشته باشد شرایط بدون باد calm، و یا 2 تا 6 گره، 1 تا 3 متر بر ثانیه است. اگر در این شرایط دود هم وجود داشته باشد، دودمه smog نامیده می‌شود. حداکثر ارتفاع این نوع مه 300 متر است. مه جنگل‌ها بیشتر از این نوع است.
ب _ مه فرارفتی:   Advection fog
هنگامی که هوای گرم و مرطوب توسط باد به روی یک سطح سرد آورده می‌شود و دمای آن‌را تا نقطه شبنم پایین می‌آورد. مه کنار دریا و مه بادهای دره بیشتر از این نوع است. بهترین سرعت باد 5 تا 15 گره است.
پ _ مه تبخیری: evaporation fog
در اثر چگالش سریع بخار آب از سطح به هوای اشباع شده رخ می‌دهد. مه روی جاده پس از بارندگی و یا مه جنگل‌های گرمسیر از این نوع هستند.
ت _ مه یخ‌زدگی: freezing fog
در اثر یخ‌زدگی قطرک‌های آب رخ می‌دهد. دمای هوا بین 24- تا 45- درجه سانتیگراد و ارتفاع بالاتر از حدود 8000 متری از سطح دریا. این نوع مه به ویژه در اثر حرکت هواپیما و برخورد آن با ذرات آب اَبَرسَرد رخ می‌دهد.
ث _ مه جبهه‌ای:  front fog
مه‌ای‌است در مقیاس گسترده، که در اثر حرکت و فعالیت جبهه‌های سرد، گرم و اکلوده رخ می‌دهد.
 
8 _ ابر کوه‌کُلاه و ابر غلتان
الف _ کوه‌کُلاه، (Cap Cloud)،
فراز دماوندش از ابر بود
تو گویی زِبَرکوه پوشیده خُود
چو پوشیده سر ر ا به ابری پناه
و را خواند باید کنون کُه کُلاه
ابری که گاه و بیگاه بر فراز قله کوه‌های بلند، مانند دماوند، به چشم می‌خورد و همچون کلاهی قله را در بر می‌گیرد.  این ابر که به واژه لاتینی Pileus نام‌گذاری شده است، ابری است کوچک و افقی که می‌تواند به شکل ابرهای کومه‌ای (= گل کلمی)  کومولوسCumulus یا کومولونیمبوس (کومولوس باران‌زا) Cumulonimbus نمایان شود. ابر مولد آن می‌تواند به شکل یک روکش پدیدار شده باشد. این ابر پایدار نبوده و به سرعت تغییر شکل می‌دهد. شکل‌گیری آنها به‌ویژه در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر در اثر حرکت سریع و روبه‌بالای هوای مرطوب رخ می‌دهد. این حرکت سریع رو‌به‌بالا باعث می‌شود که دمای هوا از دمای نقطه شبنم dew point پایین‌تر بیاید. این ابر معمولا نشان‌دهنده هوای با تغییرات شدید و ناپایدار چشمگیر در آب‌وهوا هستند. یک چنین ابری که در بالا به شکل گل کلم است، اغلب به شکل یک کومولونیمبوس در آمده و نشان‌دهنده حرکت سریع روبه‌بالای جریان‌های هوایی در کوهستان است.
کوه‌کُلاه دوگانه
 




کوه کُلاه دماوند
 
ب _ ابر غلتان، (رخش‌ابر) Roll Cloud
چو رَخش‌اَبر آمد فرود از فراز
دگرگونه افراخت آهنگ، ساز
بپیچیدو از بیخ زو برکنید
هر آن بودنی را که در راه دید
ابری است که همانند یک استوانه از فراز کوه به سوی دره سر می‌خورد و تلاطم‌های خطرناکی ایجاد می‌کند. یک ابر غلتان، یک ابر لوله‌ای شکل، از خانواده ابرهای کمانی شکلArcus Cloud است که غالبا  در جبهه هوای سرد با توفان تندری و آذرخش همراه می‌شود. ابر غلتان همچنین می‌تواند نمایانگر فعالیت‌ جریان‌های هوایی شدید روبه پایین Microburst باشد. ابرهای غلتان ویژه کوهستان هستند. حتی در کوهستان هم این ابر بسیار خطرناک کم دیده می‌شود. آنها از پایه ابرهای تندرزا و یا ابرهای دیگر کاملا جدا هستند. از این‌رو است که آنها متفاوت از دیگر ابرها هستند. ابرهای غلتان معمولا بر روی محور افقی خود می‌چرخند، اما اگر بر روی محور دیگری بچرخند، نباید با ابرهای قیفی شکل funnel clouds که زایینده گردباد Tornado است اشتباه شود.
 
9 _ انفجار رو به پایین microburst
یک سقوط سنگین و غلیظ از هوای سرد چگال، و معمولا از یک ابر در حال گذر را downburst  می‌نامند. اگر این رخداد در مقیاس بزرگ اتفاق بیافتن آن‌را macro burst و اگر در مقیاس کوچک خردهواشناسی رخ دهد آن‌را microburst می‌نامند. این اتفاق در کمتر از 10 دقیقه و معمولا بین 3 تا 5 دقیقه رخ می‌دهد، و منجر به برش یا شکاف هوایی دهشت‌باری در جهت‌های افقی و عمودی می‌شود. این رخداد می‌تواند "خشک" و یا "تر" همراه با قطره‌های کوچک باران تا رگبار سنگین باشد. حلقه‌های چرخش این انفجار در نزدیکی سطح زمین به خوبی دیده می‌شود. این پدیده، به ویژه برای خلبانان، چتربازان و صخره‌نوردان بسیار خطرناک است. یکی از نشانه‌های این رخداد بسیار خطرناک، ابر غلتان است.
خطرناک‌ترین محل در محورهای افقی این انفجار قرار دارد.جایی که سرعت باد در زمان کوچکی به بیش از 150 گره (حدود 75 متر در ثانیه) می‌رسد. بیشترین توان این انفجار در حدود 30 متری سطح زمین رخ می‌دهد. انفجار روبه‌پایین در زیر 5% تا 10% ابرهای Cb اتفاق می‌افتد. بیشترین محدوده اثر افقی این حدود 4 کیلومتر است. با دوبرابر شدن سرعت سقوط هوا، microburst به یک macro burst تبدیل می‌شود.
 
 

پیوست:
 
PBL:   Planetary Boundary Layer     لایه مرزی‌سیاره‌ای                                                        
لایه مرزی سیاره‌ای، لایه‌ای‌است که به دلیل اصطکاک سطح زمین از وزش بادهای سهمگین در امان مانده امکان پیدایش زندگی را ایجاد نموده است. این لایه کمابیش بر  زیست‌کره biosphere منطبق است. 
 
بُرش باد wind shear
 
ابرها:
St:      Stratus
Ci:      Cirrus
Cs:     Cirrostratus
Cc:     Cirrocumulus
Ac:     Altocumulus
As:     Altostratus
Sc:     Stratocumulus
Ns:     Nimbostratus
Cu:     Cumulus
Cb:     Cumulonimbus

پرتوهای گاما
 
جدول 1 : میانگین پرتوگیری سالیانه افراد از منابع پرتوزای طبیعی

چشمه پرتو
دز موثر سالیانه(mSv)
سال 1372
سال 1380
دگرگونی
پرتو کیهانی
یونساز
0.30
0.28
0.02 -
نوترونی
0.08
0.10
0.02
هسته های پرتوزای کیهانی
0.01
0.01
 
پرتوهای خارجی زمینه
محیط باز
0.07
0.07
 
محیط بسته
0.39
0.41
0.02
پرتوگیری ناشی از استنشاق
اورانیوم و توریم
0.01
0.006
0.004 -
رادن – 222
1.2
1.15
0.05 -
تورن – 220
0.07
0.10
0.03
پرتوگیری ناشی از بلع
پتاسیم – 40
0.17
0.17
 
زنجیره اورانیم و توریم
0.06
0.12
0.06
مجموع
2.36
2.416
0.056
 
 
افزایش پرتوگیری گاما از محیط با افزایش ارتفاع
 
فهرست ماخذ و مراجع:
Ahrens, Essentials of Meteorology.

النینو چیست ؟

النینو چیست ؟
رویداد ال نینو / نوسان جنوبی یکی از مهمترین و شاخص ترین رویداد هایی است که منجر به ظهور نا بهنجاری های بزرگ آب و هوایی در بسیاری از نقاط جهان می شود...
 

النینو
 

رویداد ال نینو / نوسان جنوبی یکی از مهمترین و شاخص ترین رویداد هایی است که منجر به ظهور نا بهنجاری های بزرگ آب و هوایی در بسیاری از نقاط جهان می شود . هواشناسان و اقیانوس شناسان جهان در سالهای اخیر مطالعات زیاد و دقیقی در مورد مکانیزم ایجاد ال نینو و تاثیرات متقابل جو و اقیانوس انجام داده اند ، بویژه مطالعات گسترده ای در ارتباط با ناموزونی دما در سطح دریا و نوسانات فشار جو در سالهایی که ال نینو رخ می دهد انجام گرفته است ، مجموعه این تغییرات را بنام نوسانات جنوبی می نامند که با کلمه اختصاری ENSO (ElNino Southern Oscillation )یعنی ترکیبی از دو کلمه ال نینو و نوسانات جنوبی است بکار می رود . برای نخستین بار واکر (1932) و بلیس (1937) بر وجود نوسانی در فشار سطح و در مقیاس جهانی اشاره کردند و آن را نوسان جنوبی SO نامیدند . بدین سان SOیک الگوی ارتباط از راه دور جهانی در اتمسفر است و به دلیل تمیز آن از سایر الگوهای ارتباط از راه دور ( بویژه نوسانات اطلس شمالی و آرام شمالی ) جنوبی نامیده شده است . مراکز عمل SO توسط یک گردش مداری شرق به غرب در امتداد صفحه استوا همراه با صعود هوا در غرب اقیانوس آرام و نزول هوا در شرق اقیانوس آرام به یکدیگر مربوط می شود و به این ترتیب گردش شکل می گیرد که توسط بژرگنس (1969) گردش واکر نامیده شد . ال نینو مولفه اقیانوسی ENSO می باشد و با دگرگونیهای بزرگ در دماهای سطح دریا در منطقه آرام حاره ای پدیدار می گردد .

مشخصات ال نینو :

در طول پدیده ال نینو باد ها در استوا بر روی اقیانوس از غرب به شرق می وزند . این بادها در سطح آب اقیانوس جابجا شده و آبهای گرم سطح اقیانوس را که بوسیله خورشید در مناطق گرمسیری حرارت دیده اند ، به سواحل غربی شمال و جنوب قاره آمریکا می آورد . به دنبال آبهای گرم ، بارندگی نیز به سمت مشرق متمایل می شود ، به همراه سیل در پرو و خشکسالی در اندونزی و استرالیا . نشانه کلیدی ال نینو ، افزایش دمای غیر عادی در امتداد و هر دو طرف خط استوا در اقیانوس آرام مرکزی و شرقی است . این جریان هر چند سال یکبار با یک گرمایش عظیم و غیر معمول همراه می شود . بطوری که در این حال دماهای سطح دریا حداقل برای چند ماه پیاپی در 3 تا 5 محل ساحلی بالای حد نرمال می رود . و در پی آن دمای سطح دریا برای یک سال و یا حتی بیشتر بصورت غیر عادی باقی می ماند و برای برگشت به شرایط عادی منطقه ، حداقل تا ژانویه یا مارس آینده زمان لازم است .

 ال نینو اصولاً تغییراتی در موقعیت تندبادها بوجود آورده و موجب پدید آمدن رفتارهای آب و هوایی غیر معمول در کره زمین می گردد . تغییرات در تند بادها که توسط ENSO صورت می گیرد بر آب و هوا نه تنها در شمال و جنوب قاره آمریکا بلکه در نقاط دوردستی همچون آفریقا و نواحی جنوبگان تاثیر می گذارد .

 در حالت عادی آب و هوای نواحی گرمسیری منطقه غرب دارای دمای بیشتر از 10 درجه سانتیگراد نسبت به سواحل شرق پرو و اکوادور می باشد . فشار هوا در بالای آب های گرم کاملاً پایین است . هوای مرطوب برخاسته از منطقه باعث تشکیل ابر های سنگین و بارانهای شدیدی مشابه بارانهای جنوب شرق آسیا ، گینه نو و شمال استرالیا می شود. که نهایتاًمنجر به افزایش بارندگی در مناطق جنوبی آمریکا و پرو و خشکسالی در قسمت غربی اقیانوس آرام که استرالیا و کشور های مجاور را نیز تحت تاثیر قرار می دهد ، می گردد . در طی یک رویداد ال نینو نابهنجاری های دمای سطح دریا ، سطحی به وسعت 5 میلیون کیلومتر مربع را در طی مراحل انتقال تا تکامل پوشش می دهد .

دلایل وقوع ال نینو :

گردش واکر : این گردش یک گردش اتمسفری ، در صفحه ای عمود بر استوا می باشد که با صعود هوا در غرب آرام استوایی و نزول هوا در شرق آرام استوایی شکل می گیرد و همراه با آن بادهای سطحی شرقی و بادهای غربی فوقانی به موازات استوا در سطح وسیعی از حوضه آرام استوایی ایجاد می شود . در واقع گردش واکر اتمسفر ، به گرادیان دمای سطح دریا در طول استوا ، میان دماهای بالا در غرب آرام استوایی و دماهای پایین در شرق آرام استوایی می باشد و قویاً در ارتباط با رویداد ENSO است .

حال این گرادیان دما در سطح دریا چگونه شکل می گیرد ؟

 در شرایط عادی منطقه ، در غرب آرام حاره ای به واسطه بادهای تجارتی جنوب شرقی نسبتاً آرام ، گرایش حاصل از تشعشع خورشیدی موجب گرم شدن آبهای اقیانوس می شود . 

به طور همزمان بادهای تجارتی جنوب شرقی موجب فرا رفت آبهای گرم به سمت غرب می شوند . بنابراین در غرب آرام حاره ای یک انباشتگی از آبهای با دما های بالا بوجود می آید و تراز دریا در این منطقه بالا است . حال به دلیل تنش باد شرقی در آرام استوایی حرکتی به سمت قطب در لایه اکمن اقیانوسی ایجاد می شود و در پی آن به دلیل پیوستگی ، فراجهندگی آب سرد در نواحی مرکزی و شرقی آرام استوایی به وجود می آید که این علتی بر وجود زبانه آب خنک در نواحـــــی مــرکزی و شرقی آرام استوایی می باشد . بدین ترتیب در شرایط عادی منطقه ، در غرب آرام استوایی آبهای سطحی با دماهای بالا و در مرکز و شرق آرام استوایی ، زبانه ای از آبهای سطحی با دماهای پایین وجود دارد . حال در نواحی استوایی توزیع فعالیتهای همرفتی قوی در اتمسفر به میزان زیادی به همگرایی بادهای تجارتی و دمای سطح دریا بستگی دارد به طوری که منطقه همگرایی درون حاره ای (ITCZ - Inter Tropical Convergence Zone) و منطقه همگرایی آرام جنوبی (SPCZ - South Pacific Convergence Zone) بر روی مناطقی واقع شده اند که دارای آب های سطحی با دمای بالاتر از 27 درجه سانتیگراد می باشند . بنابراین در غرب آرام استوایی توسط بادهای تجارتی همگرایی و در نتیجه صعود هوای گرم و مرطوب اتفاق می افتد و به دنبال آن در اثر فعالیتهای همرفتی و بارندگی ، گرمای نهان به طور گسترده ای در اتمسفر فوقانی آزاد می شود و در این حال زمینه ای مساعد جهت یک شارش برگشتی به سمت شرق و به موازات استوا در اتمسفر فوقانی پدید می آید و در پی آن هوای خشک در شرق آرام استوایی نزول می کند . بنابراین در شرق آرام استوایی ناحیه پر فشار سطحی و در غرب آرام استوایی ناحیه کم فشار سطحی شکل میگیرد و به دلیل گرادیان فشار به وجود آمده ، حرکتی از شرق به غرب در سطح و موازات استوا ایجاد شده و بدین سان گردش واکر که حاصل گرمایش آدیاباتیک در نواحی استوایی است شکل می گیرد . همراه با بادهای تجاری جنوب شرقی قوی، گردش واکر شدت می یابد اما قدرت گردش واکر با دمای سطح دریا در شرق آرام استوایی نیز در ارتباط است به این ترتیب زمانی که دماهای سطحی دریا در شرق آرام استوایی پایین تر از حد نرمال است (شرایط عکس ال نینو که لانینا نام گرفته است ) بادهای تجاری و گردش واکر در قویترین وضعیت خود قرار دارند . تحت این شرایط ، شرق استرالیا ، اندونزی و هندوستان از هوایی مرطوب و باران زا برخوردارند و شرق آرام استوایی هوای خشک حاکم است واین شرایط عادی منطقه می باشد . اما زمان وقوع رویداد ENSO یعنی شرایط غیر عادی منطقه ، زمانی است که گردش واکر ضعیف شده و به دنبال آن هوای خشک و کم باران حاکم می شود .

راههای مشاهده ، ثبت و اندزه گیری :

نوسان جنوبی یک رفتار الاکلنگی در تودة اتمسفری است که مستلزم تبادل هوا میان دو نیمکره شرقی و غربی بوده و در عرضهای جغرافیایی حاره ای و جنب حاره ای متمرکز می باشد . مراکز عمل آن اطراف اندونزی و شرق آرام جنوبی در بخش حاره ای است . زمانی که فشارهای سطح در شرق آرام جنوبی حاره ای (تاهیتی در 17 درجه جنوبی و 150 درجه غربی ) بالای نرمال است در بیشتر نواحی غرب آرام جنوب حاره ای (داروین در 12 درجه جنوبی و 130 درجه شرقی ) فشارهای سطح زیر حد نرمال است، که این فاز سرد نوسان جنوبی نام گرفته و با پدیده لانینا (عکس ال نینو ) همراه است . در این حالت دماهای سطح دریا در شرق آرام جنوبی حاره ای پائین تر از نرمال است و بادهای تجارتی و گردش واکر در قویترین وضعیت خود قرار دارند . اما زمانی که فشارهای سطح در شرق آرام جنوبی حاره ای پائین تر از نرمال است در اکثر نواحی غرب آرام جنوبی حاره ای فشار های سطح بالاتر از نرمال است و این شرایط فاز گرم نوسان جنوبی نام گرفته و در اکثر مواقع با پدیده ال نینو همراه است . با اندازه گیری فشارهای سطح در حوزة آرام جنوبی حاره ای یک شاخص اتمسفری (Southern Oscillation Index-SOI) برای نوسان جنوبی به صورت زیر تعریف شده است :

 اگر فشار تاهیتی منهای فشار داروین عددی مثبت شود شرایط غیر ال نینو است و اگر فشار تاهیتی منهای فشار داروین عددی منفی شود شرایط ال نینو برقرار است .

به طور کلی مدارکی قوی وجود دارد دال بر اینکه یک گرمایش کلی در اتمسفر جهانی در حدود چند ماه بعد از یک رویداد قوی ال نینو به وجود می آید . بر این اساس پروفسور ویرتکی از دانشگاه هاوایی در سال 1985 پیشنهاد نمود که مقیاس زمانی برای وقوع رویداد ال نینو بایستی با محاسبه زمان لازم برای اندوختن آب گرم در مناطق حاره ای جهت شارژ سیستم تعیین شود زیرا به هنگام ظهور ال نینو حرارتی شارژ شده به سمت عرض های جغرافیایی بالا و نیز به داخل اتمسفر آزاد می شود . در طول مرحله تکامل ، یک پریشیدگی به شکل منبع حرارتی در غرب آرام استوایی ایجاد می شود و این منبع حرارتی یک سلسله رویدادهایی را ایجاد می نماید و سرانجام شرایط غیر ال نینو در منطقه حاکم می شود .

 برای گرد آوری داده های لازم NOAA از یک شبکه چند شناوری استفاده می کنند که دما و جریان ها و بادهای خطوط استوایی را اندازه گیری می کند . این شناورها به طور روزانه داده میفرستند که بلافاصله در دسترس محققان و پیش بینی کنندگان در سراسر دنیا قرار می گیرد .

در اقیانوس آرام استوایی ، ال نینو به روشهای مختلفی هم چون ماهواره ها ، شناورهای متصل به لنگر گاه ها ، تجزیه و تحلیل سطح دریا و XBT ها ردیابی می شود . بسیاری از این سیستمهای بررسی اقیانوس جزیی از برنامه «اقیانوسهای گرمسیری ـ اتمسفر جهانی » بوده اند و هم اکنون در طرح « سیستم بررسی ENSO » به کار گرفته شده اند .

تاثیر ال نینو بر محیط و زندگی بشر :

همراه با رویداد ال نینو تولیدات بیولوژیکی به دلیل کاهش فرا جهندگی آب سرد در سرتاسر سواحل پرو و اکوادور کاهش می یابد که این سبب مرگ و میر ماهیان و به خصوص ماهی کولی که غذای عمدة پرندگان دریایی است می شود . به دنبال مرگ و میر ماهیان ، میلیونها پرنده دریایی به علت عدم وجود غذای عمدة خود یعنی ماهی کولی در ساحل نابود می شوند که این لطمه اقتصادی جبران نا پذیری را در صنایع ماهیگیری و کود مرغ ( دریایی ) گیری برای کشور های پرو و اکوادور به بار می بارد . از آسیب های محلی دیگر ، بارندگی های سیل آسا در بخش هایی که به طور معمول لم یزرع سواحل پرو و اکوادور است که سبب ته نشست های گلی و تخریب شالوده این مناطق می شود و در مجموع به دلیل شرایط نا به هنجار به وجود آمده ، پدیده ال نینو در منطقه به عنوان فاجعه طبیعت شناخته شده است . همچنین این پدیده رابطه ای قوی با خشکسالی در هند ، شرق استرالیا ، مالزی ، اندونزی و کلاً آسیای جنوب شرقی دارد . مثلاً ال نینوی 1983–1982 که شدید ترین رویداد اقلیمی دریایی از این نوع بوده است موجب انقال زنجیره باران های حاره ای به طرف شرق و مرکز اقیانوس آرام گردید . که این مطلب از تفسیر نقشه های ماهواره ای و تشعشعات موج بلند بازتابیده از سطح اقیانوس ثابت شده است . از نتایج این واقعه بارانهای شدید به مقدار 2000 میلیمتر و جاری شدن سیل های مخرب در جنوب اکوادور و شمال شرق پرو می باشد .

اطلاعاتی در مورد واژه ال نینو :

ال نینو لغتی اسپانیولی و به مفهوم پسر بچه و با تعمیم معنا ، کودک مسیح است . علت این نام گذاری به دلیل اعتقادات قلبی و مذهبی سکنه ساحل نشین کشور های اکوادور و پرو است . عبارت ال نینو در اصل به یک جریان گرم و ضعیف سالیانه اطلاق می شود که حدوداً در زمان کریسمس به سمت جنوب در امتداد سواحل پرو و اکوادور جریان می یابد . از این رو کودک مسیح نامیده شده است . لانینا (Lanina) یعنی دختر کوچک و بعضــی مواقع (El-viejo) یا (Anti Elnino ) خوانده می شود .

دانه های برف ،شبیه سازی شدند

 
دانه های برف ،شبیه سازی شدند
دانشمندان با استفاده از تکنیک های نوین شبیه سازی رایانه ای مطالعات جالبی درباره رموز مربوطه به دانه های سه بعدی برف انجام داده اند.


 

دانشمندان با استفاده از تکنیک های نوین شبیه سازی رایانه ای مطالعات جالبی درباره رموز مربوطه به دانه های سه بعدی برف انجام داده اند.
یانکو گراونر از ریاضیدانان دانشگاه کالیفرنیا در دیویس و از محققان اصلی این پروژه گفت : هیچ دو دانه برفی دقیقا مشابه هم نیستند، اما می توانند شباهت های زیادی به یکدیگر داشته باشند. اما این که چرا دانه های برف تفاوت های زیادی با یکدیگر ندارند همواره یک معمای چالش برانگیز بوده است. اکنون با دستیابی به فناوری ارائه مدلی برای بررسی و پردازش دانه های برف دانشمندان به یافتن پاسخی برای این سوال ها امیدوار شده اند.
مدل جدید ارائه شده با در نظر گرفتن فاکتورهایی نظیر دما، فشار و غلظت بخار آب مورد استفاده در تشکیل دانه های برف این امکان را به آنها داد تا طیف وسیعی از دانه های برف طبیعی را شبیه سازی کنند.
در این شبیه سازی ها چگونگی تشکیل دانه های مختلف برف ترسیم شده و دانشمندان دانش خود را درباره چگونگی تشکیل آنها در اشکالی به این پیچیدگی گسترش داده اند، اما در سوی دیگر و در دنیای زیرساختارها، گروهی از دانشمندان هلندی با کمک یک میکروسکوپ الکترونیکی ویژه موفق شدند نانو ساختارهای هندسی و رنگ های خیره کننده بال های پروانه را تشریح کنند و به این ترتیب موفق شدند راز زیبایی بال پروانه ها را که دارای خطوط رنگی خیره کننده ، چشم های کاذب و اشکال هندسی است با کمک یک میکروسکوپ الکترونیکی ویژه کشف کنند.
به گفته این دانشمندان ، بال های پروانه ها از تعداد زیادی فلس های رنگی پوشیده شده است که هر یک از آنها در حدود 50 در 250 میکرون هستند. این ساختارها را در یک تصویر مایکروسکوپی می توان همانند پیکسل های دوربین های دیجیتال تصور کرد.
ساختار این فلس ها که از گونه ای به گونه دیگر تغییر می کند در عین حال دارای تعداد زیادی ویژگی های کلی مشترک است. به طوری که در هر یک از این فلس ها یکسری شیار موازی و طولانی وجود دارد که فاصله میان آنها در حدود یک تا دو میکرون است و رنگ و درخشش آنها بستگی به نوری دارد که روی این نانو ساختارها تابیده و جذب هریک از این دانه های رنگی می شود.
همچنین روی هر بال را دوباره دو لایه فلسی می پوشانند. این لایه ها کمک می کنند که نور با شدت بیشتری منعکس شوند و اثربخشی بیشتری داشته باشند، اما هر روز که می گذرد گویی باید بیشتر نگران گرم شدن زمین باشیم.
بر اساس آخرین تحقیقات که نتایج آن در این هفته منتشر شد، سطح آب دریای مدیترانه به سرعت در حال افزایش است و اگر روند گرم شدن هوا تغییر نکند، ظرف 50 سال آینده آب این دریا می تواند نیم متر دیگر بالا رود و این امر رویدادهایی فاجعه آمیز در پی خواهد داشت. این در حالی است که بالا آمدن آب ، حتی به میزان جزیی ، برای نواحی ساحلی پست پیامدهایی بسیار جدی دارد.
محققان ضمن اشاره به این که دمای آب در آب های مدیترانه ای اسپانیا از دهه 1970 تاکنون حدود 0.12 تا 0.50 درجه سانتیگراد افزایش یافته ، تاکید می کنند شاید این افزایش به نظر اندک باشد اما باید توجه داشت که افزایش دمای آب حتی به میزان جزیی ، به این معناست که آب مقادیر بسیار زیادی حرارت جذب کرده است. آنها ضمن تاکید بر جهانی بودن پدیده گرمایش زمین ، به افزایش شوری آب مدیترانه اشاره کرده و یکی از دلایل آن ، کاهش بارندگی در این دریا می دانند. همچنین پیش بینی می کنند که تا سال 2100 ، عمدتا در نتیجه انبساط آب بر اثر حرارت ، سطح دریاها حداقل 18 سانتیمتر بالا خواهد آمد.